Frederiksbjerg Skole
Omgivelserne spiller en afgørende rolle i forhold til vores indlæring. Det gælder både for børn og voksende, selvom vores behov ikke er de samme. For at kunne koncentrere sig i timerne har mange børn ofte behov for at kunne lege og bevæge sig mellem timerne. Og nogle timer egner sig måske endda til, at undervisningen foregår på en anden måde, end den klassiske model med en lærer foran en tavle. Det har man taget udgangspunkt i på den prisvindende Frederiksbjerg skole, der især er kendetegnet ved sine legepladser på skolen taghaver.
Bevægelse på taget
Et gennemgående koncept for skolens arkitektur er et fokus på, at børn skal bevæge sig mere i løbet af skoledagen. Ikke bare i skolens mange forskellige indendørs zoner, men også udenfor hvor taghaver lægger grund til spændende og inviterende legepladser, der fordeler sig på fire niveauer.
De store tagterrasser og skolen som helhed er anlagt til leg og bevægelse for alle børn. Skolegården på grundplanet er desuden designet til at fungere som regnvandshåndtering.
Specialdesignet løsning
For at sikre taghaverne og bygningen mod fugtskader er vores Slope sokkelrende blev installeret hele vejen rundt. Den sørger for, at vand hurtigt og effektivt ledes ned mod drænet og afløbet, inden det forårsager skader på legepladsen og selve skolebygningen. Samtidig gør sokkelrendens design, at den lever op til alle krav til at etablere niveaufri adgang.
Det kan være besværligt og tidskrævende at leve op til, hvis man installerer traditionelle render på taghavens skrånende underlag. Den udfordring løser Slope sokkelrenden, da man justerer højden ved montering.
Taghaven er lavet til legende børn, og derfor er sokkelrenden specialdesignet, bl.a. sådan at selve risten ikke kan fjernes uden brug af værktøj. Det skaber sikre forhold på legepladsen.
Frederiksbjerg skole har vundet flere priser, heriblandt Årets Skolebyggeri 2016, 2018 Archictecture Masterprize og Projektprisen ved Building Awards 20